Djurkliniken i Bista

Kliniken är privatägd och ägs av Leg. veterinär Therese Post och Leg. djursjukskötare Ingela Plett. Vi har båda lång erfarenhet av djursjukvård.

Hos oss kan ni få hjälp med allt från vaccinationer till komplicerade tandoperationer, hältutredningar samt om din hund eller katt inte mår bra.

På kliniken har vi eget internlabb där vi kan analysera de vanligaste proverna. Vi har ultraljud och röntgen samt en fullt utrustad operationssal med gasnarkos och tandrum med tandröntgen.

Kontakta oss idag för att boka en undersökning eller för att få mer information om våra tjänster.

Vi har öppet:

Måndag-Torsdag

Ring oss på 019 - 277 94 44

för tidsbokning och rådgivning,

eller boka tid Online

Polikliniken

När din pälskling blir sjuk blir den först undersökt på vår poliklinik. Det kan vara att ditt djur är hängigt, kissar oftare, kräks, har diarré, kliar sig, haltar, äter sämre, har ett sår eller en knöl, luktar illa ur munnen, har tandsten eller om en tand gått av osv.

Kontakta oss då så bokar vi en tid!

Ny utrustning för ännu bättre vård

Vi har investerat i toppmodern utrustning för att kunna erbjuda ännu bättre vård och behandlingar för era älskade husdjur.

Vår digitala röntgen och vårt ultraljud hjälper veterinären att ställa rätt diagnos.

Vårt interna laboratorium

I vårt internlabb har vi instrument som analyserar blod och urin. Vi har möjlighet att köra de vanligaste proverna på plats. Övriga prover skickar vi till olika externa laboratorier.

Vi har också ett mikroskop där veterinären tittar på prover tagna i ett öra, ett aspirat från en knöl, blodutstryk samt urin. Där tittar vi på olika celler såsom bakterier, röda och vita blodkroppar, fettceller, svamp etc för att kunna avgöra vilken behandling som behövs.

Operation

På kliniken finns en fullt utrustad operationssal och tandrum med tandröntgen. Här utför vi enklare operationer såsom att ta bort en knöl, sy ihop ett sår, kastration av hanhund, hankatt och honkatt, dränera en böld etc.

Patienter som kommer till oss för tandbehandlingar sövs och ligger på gasnarkos. I vårt tandvårdspaket ingår tandstenstagning med ultraljudscaler samt röntgen av samtliga tänder.

Tandoperation

Parodontit (tandlossning)

Tänderna på våra djur drabbas ibland av parodontit och då är det extra viktigt att man hjälper till att hålla rent och borsta tänderna. I vissa fall hjälper det tyvärr inte och vi måste ta ut de tänder som är påverkade. Djupa fickor runt tänderna gör det ännu svårare för matte eller husse att göra rent. Då behöver ni vår hjälp.

TR (tandresorbtion) är en tandsjukdom som kan ge smärtsamma problem, framförallt hos våra katter. De påverkade tänderna blir sköra, får hål och går sönder, vilket kan göra riktigt ont. Tänderna behöver då opereras ut.

Tandfrakturer

Felplacerade tänder kan ställa till problem och skada patienten. Det kan vara en canintand (huggtand/hörntand) som växer snett och djuret biter sig själv.

Följ med oss på våra sociala medier för djurvänliga tips och uppdateringar